woensdag 23 mei 2012

Fantasiedier (tekenen) groep 4

     
     Ik heb deze les gekozen, omdat alle kinderen enthousiast waren en er mooie            tekeningen gemaakt zijn.
   27 oktober 2011 gaf ik een tekenles in groep 4. Hieronder een beschrijving van de  les...

            Op het bord zagen de kinderen dat we gingen tekenen en werden erg enthousiast. Ik ben voorin de klas op een tafel gaan zitten en heb gewacht tot iedereen stil was. Toen dit het geval was, heb ik de kinderen verteld over een hele rare droom. Ik had gedroomd over een fantasiedier, een dier dat uit allemaal verschillende dieren bestaat. Ik vertelde dat het fantasiedier uit mijn dromen een kop van een varken had, het lijf van een vogel, de staart van een tijger, de vacht van een zebra en poten van een olifant. Er kwamen al een aantal reacties uit de klas en er werd veel gelachen. Ik klapte 3 keer in mijn handen en gebruikte het stilteteken. De kinderen die snel het stilteteken na deden, kregen een compliment. Hierna vertelde ik dat ik het zo’n apart dier vond dat ik er een tekening van gemaakt had en liet deze tekening zien.

           Hierna heb ik de kinderen uitgelegd dat zij ook een fantasiedier gaan tekenen, maar dat we er eerst een samen gaan maken op het digibord. Ik heb gevraagd aan de kinderen om hun vinger op de steken als zij een idee hadden. Alle vinger schoten de lucht in en één voor één mochten de kinderen vertellen wat zij als idee hadden. Zo werd er gezegd ‘een kop van een varken’ en dit tekende ik op het digibord en er werd gezegd: ‘het lijf van een paard’ en ook dit tekende ik op het bord, maar al snel zeiden een aantal kinderen dat het niet op een paard leek. Toen heb ik een kind naar voren gevraagd om het te tekenen, omdat zij erg goed paarden kan tekenen. Zij heeft toen het paardenlijf getekend. Zo zijn we verder gegaan tot het fantasiedier af was. 

            Hierna vertelde ik dat de kinderen nu zelf aan de slag mochten gaan. Ik heb verteld dat het hele blad gevuld moet worden, dus dat ik niet een heel klein beestje wil zien. Ik heb met de kinderen afgesproken dat we op een normaal volume met elkaar praten en dat je best even bij een andere tafel mag gaan kijken, maar je tekening moet wel aan het einde van de les zo goed als af zijn. Ik heb elk kind een wit a4tje gegeven en alle kinderen pakte zelf hun potloden en stiften en gingen aan de slag. 

            Na een paar minuten liep ik een rondje door de klas en zag dat veel kinderen enthousiast bezig waren. Sommige kinderen wisten niet zo goed wat ze wilden gaan maken en deze kinderen heb ik toen op weg geholpen. Alle kinderen waren lekker aan het tekenen, maar X was iets later door zijn bijles. Aan hem heb ik dus de opdracht nog een keer uitgelegd en ook hij ging aan de slag.

           Toen de bel ging, heb ik de kinderen de opdracht gegeven om op te ruimen. De tekeningen mochten mee naar huis genomen worden en de stiften en potloden werden weer in de kastjes opgeborgen. X was later begonnen met tekenen, dus hij had zijn tekening nog niet af en begon te huilen. Ik ben naar hem toe gegaan en heb gevraagd wat er aan de hand was, maar dit wilde hij niet zeggen. Ik heb hem toen even laten zitten en met de andere kinderen de dag afgesloten. X bleef zitten terwijl de rest van de kinderen al weg waren en we hebben het er even samen over gehad. Ik heb toen gezegd dat hij zijn tekening op school mag houden en dat hij er dan een andere keer mee verder mag gaan en toen is ook hij naar huis gegaan.


Dit zijn een aantal tekeningen van fantasiedieren. 
Gemaakt door de kinderen van groep 4!






Lesbegeleiding



Geen opmerkingen:

Een reactie posten