De eerste twee perioden liep ik stage in groep 4 en hier heb ik veel ervaring opgedaan met de verschillende kunstvakken. Vooral in het vertellen van Bijbelverhalen (drama/stem en expressie). Ik heb voor deze les gekozen, omdat hier deze twee vakken erg duidelijk naar voren komen.
12 januari 2012 heb ik de dagopening verzorgd in groep 4. Ik begon met het stellen van een aantal vragen over het vorige Bijbelverhaal. Door vragen te stellen, kwamen de kinderen weer even in het verhaal en werden ze geprikkeld voor het vervolg van het verhaal. Nadat de kinderen een groot deel van het verhaal van de vorige keer hadden naverteld, begon ik met het vertellen van het verhaal van die dag. Dit verhaal was Lucas 2:40-52 'Een bijzonder feest'. De kinderen luisterde aandacht en door middel van veel oogcontact bleven de kinderen ook geboeid. Ook heb ik veel intonatie gebruikt. Zo schreeuwde ik als er geschreeuwd werd ik het verhaal, maar ook fluisterde ik als dit ook het verhaal gebeurde. Ik heb ook geprobeerd om met mijn gezicht en lichaam te laten zien hoe de mensen in het verhaal zich voelden. Nadat ik het verhaal had verteld, vroeg ik aan de kinderen of zij wel eens iemand kwijt geweest zijn, want dit gebeurde in het verhaal. Hier hebben we even over gepraat en toen hebben we gebeden en gezongen.
Het gebruiken van intonatie was één van de leerpunten bij het Bijbelverhaal en in deze les heb ik hier goed opgelet en is het heel goed gegaan! Een ander leerpunt was doorvragen en ook dit punt is tijdens dit Bijbelverhaal erg goed verlopen. Ik heb veel vragen gesteld aan de kinderen en ook verder gevraagd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten