Samen met mijn mentor heb ik een lied uitgekozen om voor te bereiden en aan te leren aan de kinderen van groep 8: In de late uren! Dit is de tekst van het lied:
Eigenwijs: bladzijde 348
Voordat ik de les begin, maak ik eerst duidelijke afspraken met de kinderen. Tijdens muziek maak ik gebruik van het stilteteken en verwacht dat iedereen dan snel stil is. Ook word er niet door de les heen gepraat en doet iedereen mee.

- Wat is je lievelingsmuziek?
- Zet je je muziek wel eens heel hard?
- Zeggen je ouders of buren daar dan wat van?
We hebben de vragen kort besproken en op een aantal antwoorden vroeg ik nog wat verder door. Hierna heb ik de tekst van het liedje uit laten delen door de klassendienst en heb ik het lied een keer voorgezongen. De kinderen werden erg enthousiast en vonden het meteen een leuk lied! Ik heb de kinderen hierna nog even naar de tekst laten kijken en vroeg of zij wisten wat de volgorde was. Er gingen gelijk een aantal vingers de lucht in en er werd een goed antwoord gegeven en er was zelfs sprake van herhaling. Hierna heb ik met de kinderen naar de laatste regel gekeken: 'Stop, die harde popmuziek'. Ik heb deze regel één keer voorgezongen en klapte twee keer op het moment van de rust. Daarna heb ik de kinderen gevraagd wat er in deze zin gebeurt (kijk naar het tekentje tussen stop en die). Al snel kwamen de kinderen erachter dat het een rust is. Ik heb de regel nog een keer voorgezongen en verteld dat de kinderen deze regel extra hard mogen zingen. Hierna hebben de kinderen een aantal keer meegezongen. Ik gaf twee kinderen een trom en deze kinderen mochten bij de rust twee keer op de trom slaan. Zo hebben ik ook verder het lied aangeleerd. Ik zong een regel voor en de kinderen zongen mij na. Als snel konden de kinderen het hele lied zingen! Hierna zingen we het lied met muziek gezamenlijk. De kinderen vinden de muziek heel erg leuk en bewegen mee. Nadat we het lied een keer helemaal gezamenlijk gezongen hadden, heb ik de groep in twee groepen verdeeld en heb de coupletten verdeeld over de groepen (1: 1 en 3, 2: 2 en 4). De trommel werd elke keer doorgegeven in de groepjes, zodat bijna iedereen aan de beurt kwam. Hierna heb ik de groep in vier groepen verdeeld en hebben we het lied nog een keer gezongen. Elke groep één couplet, het ging erg goed! Als afsluiting hebben we het lied nog een keer gezamenlijk gezongen.

Bronnen:
1) Haverkort, F., Lei, R. van der, Noordam, L. (2010). Eigenwijs (pp. 348-349). Born: SMV
2) Haverkort, F., Lei, R. van der, Noordam, L. (2010). Eigenwijs (pp. 11-14). Born: SMV
3) Haverkort, F., Lei, R. van der, Noordam, L. (2011). Muziek Meester! (pp. 19-22). Amersfoort: ThiemeMeulenhoff
Geen opmerkingen:
Een reactie posten